lördag 29 augusti 2009

Hösten är en fantastisk uppfinning!

Oh, det är så mycket nya roliga garner på gång att jag blir helt knollrig. Jag måste få dela med mig:

Vi kommer snart (inte i-morgon-snart, utan kanske nästa-vecka-snart) att börja sälja ett underbart kashmir/merino-garn i fingering weight (dvs sisådär sticka 3). Jag ångrar lite att vi inte investerade i mer av det redan från början, för jag skulle själv vilja roffa åt mig lite för att sticka en mjuk hösttröja till något av barnen. (Ja, jag inser att kashmir och höstbarn är en idiotisk kombination, men man vill ju så gärna sätta på dem mjuka och fina saker :))
Vi har också fått in ett nytt silke/merino-garn i fingering weight som vi bara inte hunnit färga upp än. 50/50 visade sig vara en utmärkt jämvikt för merino/silke, eftersom det blir precis lika mjukt och varmt som skimrande och lyxigt. Jag tänker sticka mig en mörkt hallonröd Swallowtail att hålla upp mot den grå hösten. Kanske värt att investera i en blyertsgrå kappa?

I dag fick jag dessutom möjlighet att prova några nya garner i butiken. Bäst av allt: Alpacka/silke-spets i 800-metershärvor. Tunt och mjukt som Galadriel, men med silkesskimmer och tydligt defintion, så att spetsmönster syns. Det är verkligen inte klokt vad jag ser fram emot det. Jag tror att det är det garnet som är värdigt min blivande Knitterain-sjal, när det mönstret väl är färdigskrivet. (KAL finns här. Tack, Susanne :))
Dessutom har jag köpt in ett nytt garn i 100% prima kashmir. Tydligen har de spunnit det med extra omsorg: Man har behållit garnfibrerna så långa som möjligt under spinnandet, så att garnet ska bli extra slitstarkt, tåligt och lent. Även det är 400 meter per 100 gram, dvs fingering weight. Mycket lyxigare än tjock, mjuk, specialspunnen ren kashmir - ja, det vet jag inte om det någonsin blir.

Så ni förstår om jag är lite upphetsad. Jag var tvungen att ringa maken på jobbet idag och berätta om allt det fantastiska. (Han var inte riktigt lika entusiastisk som jag, men han var väldigt glad att jag var så glad.)


Måtte hösten komma SNART!

/k.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar