lördag 19 september 2009

Ett projektgalleri!

Visst vill man gärna veta hur handfärgade garner blir uppstickade?
Varenda gång jag ska köpa något roligt handfärgat garn från någon spännande butik i Australien eller Wales eller så (det finns inte tillräckligt många svenska, det var nog därför jag startade en från första början :)), så tillbringar jag jättelång tid med att surfa runt på Ravelry och försöka få en uppfattning om hur det blir uppstickat. Det är ju ändå en del pengar man lägger på sina härvor, och även om handfärgning alltid är lite av en pirrig chansning så vill man ju inte HELT köpa grisen i säcken.

En av våra kunder Marianne frågade efter bilder på hur våra sockgarner blev uppstickade, och då bestämde jag mig resolut för att göra slag i saken och ordna en projektgalleri-sida medan maken och barnen var på lördagsutflykt på biblioteket (yes, här är det snabba ryck, minsann :))

Det är ju lite tomt än, får man väl säga. Det känns fånigt att fylla hela galleriet med mina privata projekt - det är ju ni som är stickarna. (Äsch, får jag säga stickerskorna trots att jag är råfeminist? Jag tycker "stickerska" har en fin klang :)) Det skulle vara en glädje och lycka att få visa upp allt snyggt ni stickat i butiken, så om ni har lust att dela med er får ni jättegärna skicka era bilder till info@chiligredelin.se, så gör jag små projektsidor av dem!


Jag köpte förresten fem härvor Cadenza (merino dk) från Colinette i färgerna Vincents Apron, Morello Mash, Purple Passion, Ginger Cinnabar och min personliga favorit Salty Dog. Tanken var att göra en 4-5 höstmössor i olika färger som ungarna kan välja och vraka bland.
Hittills är tre klara. Barnen är skitglada. (Fast det kan ju vara för att de får ansiktsmålningar och godis, vad vet jag?)

2 kommentarer:

  1. Vilken bra idé. Det är ju en av problemen med att shoppa på nätet. Det andra problemet är svårare - att kunna klämma och klappa på grejerna...

    SvaraRadera
  2. Camilla Erlandsson21 september 2009 kl. 12:05

    Bra idé! Du får gärna använda mina bilder, du kan ta från mina projekt på Ravelry eller säg till vad du vill ha så kan jag maila. Min laminaria i Wynona är ju klar nu och jag har modellat för sambon som tog fina bilder. Jag har ett par vantar i samma garn på gång också, men då får jag försöka ta några bilder där mina defekter mellan strumpstickorna inte syns...

    Camilla/Lilja2 på ravelry

    SvaraRadera